maandag 5 januari 2015

Persiana

De laatste tijd ben ik enorm geinteresseerd in kookboeken uit de Midden-Oosterse keuken.
Het eten, vooral de mezze en dipjes zijn mijn absolute favoriet, daar kan ik van blijven dooreten.

En kennelijk ben ik niet de enige die dit vindt, want deze keuken is erg in opkomst, wat ook te zien is aan de kookboeken die uitkomen.

Een nieuw boek dat  gaat over de Perzische en Midden-Oosterse keuken is Persiana.
Dit boek is in Engeland een bestseller en is verkozen tot beste kookboek van 2014!

Leuk zeg, ik heb er één gekregen om te reviewen, dat belooft wat!

De auteur is de jonge Sabrina Ghayour met roots uit Iran.
Ze is self-made, want haar moeder en de rest van de familie kon niet koken. Daardoor heeft ze zichzelf leren koken. 

Ze begon met het leren van Perzische gerechten en het koken ging haar goed af. 
Inmiddels heeft ze haar eigen stijl en geeft ze aan authentieke gerechten een moderne draai of laat ze bepaalde authentieke recepten lekker zoals ze horen te zijn.

Haar familie is dol op haar kookkunsten en kennelijk heel Engeland inmiddels ook.

Sabrina heeft op verschillende plekken in Londen eetclubs opgericht, waar volslagen vreemden samenkomen om te koken en te eten.

De recepten in het boek zijn volgens Sabrina helemaal niet moeilijk en gebaseerd op ingrediënten die je makkelijk in de supermarkt of in de Turkse super kunt krijgen.
Dat maakt de drempel al lager om iets te maken.

Het boek heeft 239 pagina's en bestaat uit 6 hoofdstukken, ingedeeld op Mezze, Brood, Soepen, stoofschotels en tajines, Salades en Desserts.

Het hoofdstuk Mezze & Gerechten om te delen spreekt mij erg aan. Stuk voor stuk lekkere dingen die ik zo zou willen maken!
Denk aan veel dips zoals cacik (tzaziki), hummus en auberginedip, maar ook pasteitjes en brood.

Ook het hoofdstuk over Soepen, stoofschotels en tajines is inspirerend. De ingrediëntenlijsten vallen inderdaad mee.

Ik vind het hoofdstuk Desserts wat klein. In het hele boek zie ik meer Perzië dan Midden-Oosten terugkomen.

Alle recepten hebben een korte inleiding waarin een stukje over het gerecht verteld wordt. Daarin worden er dingen verteld overs specerijen, de afkomst van het gerecht of de bereidingswijze. Erg leerzaam!

De styling is tijdloos en stijlvol, waarbij het gerecht echt op de voorgrond staat zonder verdere gekheid of girly styling er omheen.

Dit boek is echt een aanrader als je de keuken uit Perzië en het Midden-Oosten wilt leren kennen.
Ik vind het een leuk en inspirerend boek, waarbij de inhoud het belangrijkst is.

Persiana van Sabrina Ghayour is van uitgeverij Good Cook en kost € 24,95



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten