vrijdag 10 april 2015

Bewuster leven (zonder stress!) 2 boekjes

Leven zonder stress... dat zou perfect zijn. Of toch niet?
Want stress is tot op zekere hoogte gezond. Het is onze drijfveer en kan in sommige gevallen tot topprestaties leiden. Bovendien houdt het ons alert in gevaarlijke situaties.

Maar wanneer je te vaak gestresst bent, ervaar je je leven als minder plezierig. Je gaat minder slapen of je slaapt minder goed. En dat leidt weer tot een veel gestresster gevoel overdag.

Precies dat gevoel had ik ook. Er spelen op dit moment veel dingen die mijn leven volledig opslokken. Dus kan het geen kwaad om eens het pas uitgebrachte boekje 'Stressvrij leven' te lezen. 



Stressvrij Leven is door Roy Martina geschreven, die bekend staat om zijn levensvisie en workshops voor een beter leven. Hij is arts op het gebied van alternatieve geneeswijzen en laat daarnaast mensen zich bewuster worden van de dingen die zij doen, mindfullness. Daarnaast is hij voedingscoach, therapeut en auteur van meer dan 70 boeken. 

Ook dit boekje gaat over stilstaan bij de dingen die je doet. Natuurlijk is het doel om stress te elimineren, maar de leefregels zouden in een 'normaal' leven ook heel goed passen.

Zo adviseert Roy onder andere dat je minstens 3 liter water per dag moet drinken om wat vaker naar de wc te gaan. Dat geeft wat meer lichaamsbeweging, wat uiteindelijk je nachtrust en algehele wellbeing ten goede komt.

Ook adviseert hij om twee momenten op de dag te pakken om te mediteren. Klinkt heftig, maar het gaat om alle gedachten eventjes uit je hoofd te bannen en alleen maar naar je ademhaling te luisteren. Dat geeft rust! En heb je geen tijd? Het zou al in 5 minuten kunnen.

Het boekje is gericht op mensen met een druk bestaan en de tips zijn goed toe te passen zonder dat het een hele onderneming is die je dagelijkse planning in de war gooit.

Ik las het boekje in een uur uit en nam mijzelf voor om een aantal tips direct toe te passen.
En tot nu toe gaat het goed.

Ik drink meer water, hou me aan mijn afspraken met mezelf, waarin ik voor 22.00 naar bed ga en ik probeer twee momentjes voor mezelf per dag even gewoon niets te doen.
En dat ervaar ik als erg fijn. Daarna heb ik meer energie!

Het leuke is, dat je op die manier al veel bewuster omgaat met jezelf en met je tijd en dat je automatisch meer van dat soort ontspan-momenten gaat toepassen.

Ik heb me voorgenomen om een aantal avonden in de week te plannen voor leuke dingen of de dingen waar ik normaal niet aan toe kom. Ik heb er gewoon geen tijd voor.

Ik kan je dit boekje echt aanraden. Er staan ook tips in voor gratis downloads en je kunt zelfs workshops volgen.

Daarnaast kreeg ik van een kunstenares die ik ken een filosofisch boekje dat zij geschreven had.

Het boekje bestaat uit alleen maar filosofische spreuken van één of twee regels.
Over het algemeen heeft ze de uitspraken zelf bedacht. Het zijn haar gedachten en levensmotto's samengevat in het boekje.

Het is onmogelijk om zo'n opsomming van spreuken als een boek achter elkaar te lezen, maar wel leuk om steeds een paar bladzijden uit het boekje te lezen.
De spreuken laten je even anders denken of geven een ander perspectief zoals je het zelf nog niet gezien had.

Ook hier word je weer iets bewuster van!

Een leuke combi met bovenstaand boekje voor als je net als ik iets bewuster wil gaan leven.

Het boekje heet Carpe Diem en is van Maria Belen Aguilar Carrera. Binnenkort mag ik er een paar aan mijn lezers weggeven!

Het boekje Stressvrij Leven is van Roy Martina en is van Uitgeverij Unieboek/ Het Spectrum en kost € 9,99. Er wordt in samenwerking met het Banyan Centre  (leuke website!) een serie boeken uitgebracht met als hoofdthema Health en Happiness en Stressvrij Leven is daar onderdeel van.

Hoe het afloopt met mijn voornemens hoor je nog...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten